Musiche per film di Ildebrando Pizzetti: i manoscritti autografi di Scipione l’Africano, I promessi sposi, Il mulino del Po conservati presso l’Università di Harvard

Authors

  • Franco Sciannameo

Abstract

This article documents the genesis of the music Pizzetti composed for the films Scipione l’Africano (Carmine Gallone, 1937), I promessi sposi (Mario Comencini, 1942) and Il mulino del Po (Alberto Lattuada, 1949) taking into account the autograph manuscript scores in possession of the Loeb Music Library of the Harvard University and critical texts on film music written by Ildebrando Pizzetti and Fedele D’Amico. Of the three scores, only Scipione l’Africano’s has been preserved in its entirety while the others are fragmentary and often just working sketches. Therefore, this article dedicates ample space to Scipione l’Africano by offering a full cue-by-cue synopsis of the film score juxtaposing it to musical guide Pizzetti wrote for the journal Bianco e Nero (Anno I-N. 7-8-luglio-agosto 1937-XV), the historical perspective of the script, and the film’s reception during Mussolini’s regime at the peak of the popular consensus.

 

******

 

Questo articolo documenta la genesi delle musiche composte da Pizzetti per i film Scipione l’Africano (Carmine Gallone, 1937), I promessi sposi (Mario Comencini, 1942) e Il mulino del Po (Alberto Lattuada, 1949) basandosi sulle partiture autografe costodite presso la Harvard University e su alcuni scritti critici sulla musica per film di Ildebrando Pizzetti e Fedele D’Amico. Delle tre partiture solo quella per Scipione è completa mentre le altre risultano frammentarie e spesso allo stato di abbozzi di lavoro. Pertanto l’articolo dedica ampio spazio a Scipione l’Africano presentandone la sinossi cue-by-cue della partitura messa a confronto con la guida musicale preparata da Pizzetti per la rivista «Bianco e Nero» (Anno I-N. 7-8-luglio-agosto 1937-XV), col contesto storico della trama e la ricezione del film nell’ epoca fascista al culmine del consenso popolare.

Published

07/08/2014

Issue

Section

Saggi