Teoria musicale e teorici italiani nel Medioevo. Studi, ricerche, edizioni 1988-2000

Authors

  • Angelo Rusconi

Abstract

La presente panoramica prende le mosse dal 1988, anno di pubblicazione della rassegna bibliografica curata da Michel Huglo [Bibliographie des éditions et études relatives à la théorie musicale du Moyen Âge (1972-1987)] su «Acta musicologica», e si conclude con il 2000, che –  prendendo spunto dal millenario convenzionale di Guido d’Arezzo – ha visto un risveglio degli studi sulla teoria medievale. Nella bibliografia sono stati inclusi gli autori tardo-antichi, mentre la figura di Franchino Gaffurio è parsa un adeguato punto di riferimento convenzionale per la conclusione del periodo medioevale.

La rassegna – che esamina in modo critico i contributi apparsi nel periodo scelto – è divisa in 16 sezioni: 1. Bibliografie e sussidi elettronici; 2. Facsimili; 3. Autori singoli; 4. Codici singoli; 5. Tonari; 6. Solmisazione - canti didattici e di contenuto teorico; 7. Notazioni; 8. Strumenti e mensura monochordi; 9. Prassi esecutiva; 10. Iconografia musicale in trattati teorici; 11. Argomenti vari; 12. Cataloghi di manoscritti; 13. Enciclopedie e dizionari; 14. Lessici; 15. Convegni; 16. Storie generali della teoria. Segue una sezione di Addenda e gli indici: dei manoscritti citati; degli autori antichi, dei personaggi e dei testi citati; dei luoghi; degli studiosi.

*****

Italian Musical Theory and Theorists in the Middle Ages. Studies, research, editions 1988-2000

This general survey starts from 1988, the year of publication on “Acta Musicologica” of the bibliographic review edited by Michel Huglo, Bibliographie des éditions et études relatives à la théorie musicale du Moyen Age (1972-1987), and concludes with the year 2000 which saw the revival of studies on medieval theory, stimulated by the conventional millenary celebrations of Guido d’Arezzo. Late-antique authors have been included in the bibliography, while the figure of Franchino Gaffurio has seemed a suitable conventional reference point for concluding the medieval period.  The survey reviews critically the articles and papers published during the period in question and is divided into the following sixteen sections: 1. Bibliographies and electronic aids; 2. Facsimile editions; 3. Individual authors; 4. Individual codices; 5. Tonaria; 6. Solmization – didactic and theoretical chants; 7. Notations; 8. Instruments and mensura monochordi; 9. Performance practice; 10. Musical iconography in theoretical treatises; 11. Sundry subjects; 12. Catalogues of manuscripts; 13. Encyclopedias and dictionaries; 14. Lexicons; 15. Conferences; 16. Various general histories of the theory. A section of Addenda is also included, followed by the indexes of: the manuscripts cited;  the antique authors, personages and texts quoted; localities; scholars.

Published

09/08/2017

Issue

Section

Saggi